Fejlődj velünk képzéseinken!
Vissza
Saját szalont nyitok!
Tippek, tanácsok az első lépésekhez

Saját szalont nyitni nagy kihívás, de tudatos karriertervezéssel, jól átgondolt pénzügyi és marketing stratégiával szinte biztosak lehetünk a sikerben. A kezdeti nehézségek, buktatók elkerülhetők, ha pontosan látjuk magunk előtt a célt. Cikkünkben most tippeket, tanácsokat adunk a sikeres kezdéshez.

(A cikk megjelent a Beauty Forum 2016. októberi számában. A cikk szerzője Kalcsu Marcell, a Kalcsu Cosmetics társ-ügyvezető igazgatója. Kalcsu Marcell széles körű gyakorlati ismeretekkel rendelkező közgazdász, aki az üzlet- és a szolgáltatásfejlesztés területén ér el kimagasló sikereket.)
KalcsuMarcell_ID_kep_1.jpg
Saját szalont nyitni egyben azt is jelenti, hogy önállóvá válunk. A megnyitás pillanatától kezdve minden a mi felelősségünk: a sikerünk és a kudarcunk egyaránt. A kezdetben meghozott döntések kihatnak a jövőbeli lehetőségeinkre és befolyásolják fejlődésünk ütemét is. Éppen ezért nem mindegy, hogyan indulunk. Nem mindegy, milyen márkával kezdünk el dolgozni, milyen szolgáltatásokat nyújtunk, vagy, hogy hogyan jelöljük ki a célcsoportunkat. Haladjunk sorban!
Milyen márkával dolgozzunk?
Első lépésként határozzuk meg, hogy alap-, közép- vagy prémium árkategóriás márkával szeretnénk-e dolgozni!
Második lépés lesz majd a pontos márkamegnevezés.
Ne ijedjünk meg attól, ha szalonnyitáskor nem tudunk mindjárt prémium termékekkel kezdeni, de javaslom, hogy az alap árkategóriát mindenképpen kerüljük el, ugyanis könnyen zsákutcában találhatjuk magunkat a következők miatt. Az alap árkategóriára kiépített vendégkörünket nagyon nehéz, sőt többnyire nem is lehet átvezetni a drágább termékekre, így kategóriaváltáskor elölről kell kezdeni az építkezést, vagyis a meglévő vendégkör helyett egy teljesen újat kell létrehozni, ami ismét sok év munkája. Ettől érthető módon sok kozmetikus megriad, és inkább nem változtat, csak hogy ne veszítsen vendéget. Ezzel viszont az anyagi fejlődés lehetőségét is megvonja magától és örökre kis árbevételű kozmetikus marad.
Ezt az utat elkerülendő kezdjünk inkább a középkategóriával, és nagyon tudatosan építkezzünk! Induljunk egy közepes árkategóriájú termékcsaláddal, ami mellé lassan vezessük be a prémium kategóriát, majd fokozatosan hagyjuk el a közepeset! Ha jól dolgoztunk, 10 év alatt elérjük a célt, vagyis már csak prémium márka lesz a szalonunkban.
Váltani persze még így sem lesz könnyű, hiszen a már kiépített vendégkört előre megtervezett apró lépésekkel haladva át kell alakítani. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy egyre inkább az értékesebb szolgáltatásokat igénybe vevő vendégekre koncentrálunk, és fokozatosan elengedjük azokat, akik számára csak az alacsonyabb árkategória vonzó. Itt azonban nem kell teljesen elölről kezdeni a vendégkör kiépítését, hiszen jó esély van rá, hogy a közepes árkategóriához szokott vendégek nagy része a prémium termékeket is meg tudja fizetni. 
E tudatos építkezés hatásai árbevételünkben is tetten érhetők majd. Kategóriaváltáskor látni fogjuk, hogy ugyanazon vendégszám mellett is nagyobb bevétellel tudjuk zárni a hónapot, hiszen egy-egy magasabb minőségű terméket vagy szolgáltatást már értelemszerűen magasabb áron fogunk kínálni. Itt külön hangsúlyozom, hogy az árszínvonal és a minőség mindig összefügg, tehát, figyeljünk rá, hogy az áremelés mellett valóban magasabb minőségű szolgáltatásokat kínáljunk.
 
Milyen szolgáltatásokat kínáljunk?
Szolgáltatásportfólió összeállításánál
két dolgot mindenképpen figyelembe kell venni:
•    milyen árbevételt hozhat egy-egy szolgáltatás
•    és mennyire időigényes?
Egy példa:
Számoljuk csak ki, mennyi idő megy el például a gyantázásra, és cserébe mennyi pénzt keresünk vele! Majd gyorsan számoljunk tovább, hány vendéget kellene gyantáznunk ahhoz, hogy ebből meg is éljünk! Nem is beszélve arról, hogy egy ilyen szolgáltatást havonta csak egyszer vesz igénybe valaki. Tehát pusztán alap kozmetikai szolgáltatásokból nem lehet nagy bevételre szert tenni!
Persze, egyáltalán nem biztos, hogy azonnal prémium anti-aging arckezelésekkel tudunk kezdeni. Nem probléma! A fokozatosság elvét követve mindig van lehetőség a változtatásra.
Itt külön kiemelném: akár magasabb árkategóriás márkára váltunk, akár drágább szolgáltatásokat vezetünk be, számítsunk rá, hogy néhány vendégünket el fogjuk veszíteni! Ettől azonban nem szabad megijedni! Abban a néhány szabad órában, amikor nem kezelünk senkit, foglalkozzunk a marketinggel, és szerezzünk olyan vendégeket, akikre valóban vágyunk! Küldjünk ki hírleveleket, posztoljunk a céges Facebook oldalunkra, vagy építsünk ki újabb üzleti kapcsolatokat!
 
Milyen vendégeket szeretnénk?
Ha
az első két kérdésre már megvan a válasz, tehát tudjuk, hogy milyen márkával fogunk dolgozunk és milyen szolgáltatásokat kínálunk majd, nagyon könnyű lesz az ideális vendég meghatározása. Hiszen „csak” annyi a dolgunk, hogy a márkához és a szolgáltatáshoz megtaláljuk a fizetőképes keresletet. Sok kolléganőtől hallom: „Nincs pénze az embereknek!”/„A mi településünkön ezt senki nem tudná megfizetni.” Sok éves tapasztalattal a hátunk mögött bátran mondhatom, hogy a minőségi termékekre mindig van igény, mert mindig lesznek olyanok, akik szépségük, fiatalságuk megőrzése érekében megfizetik a drágább kezeléseket vagy termékeket is.
Javaslom tehát, hogy tudatosan tervezzünk! Már a szalonnyitás előtt jelöljük ki a célt, és azt soha ne tévesszük szem elől, így kitartó munkával valóra válthatjuk karrier álmainkat, és akár a prémium szegmensig is eljuthatunk!
Azon pályakezdők számára, akik további tippeket, tanácsokat szeretnének kapni a karriertervezéshez, ajánlom a Kalcsu Kati Pályakezdő Programunkat, amit az idei nagy sikerre való tekintettel 2017-ben is meghirdetünk majd.
x