Fejlődj velünk képzéseinken!
Vissza
KalcsuMarcell_ID_kep_1.jpg
Találd ki, miben vagy a jobb, mint a konkurenciád!
Pozicionálj!

Bár egy vállalkozás számára a pozicionálás alapvető feladat, mégis nagyon kevesen használják tudatosan és jól. Pedig ha ügyesen alkalmozod, akkor vendégeid sokkal könnyebben rád találnak!

(A cikk megjelent a Beauty Forum 2016. áprilisi számában. A cikk szerzője Kalcsu Marcell, a Kalcsu Cosmetics társ-ügyvezető igazgatója. Kalcsu Marcell széles körű gyakorlati ismeretekkel rendelkező közgazdász, aki az üzlet- és a szolgáltatásfejlesztés területén ér el kimagasló sikereket.)
Amikor elkezdted az üzleted berendezni és rakosgattad egyik bútort a másik után, beszerezted az eszközöket, és eldöntötted milyen márkával dolgozol, akkor biztosan volt egy terv a fejedben arról, hogy mit szeretnél, milyennek lássák majd a szalonod a vendégek...
Még ha ez esetleg kissé ködös is lett volna – és inkább vágy volt, mintsem terv –, biztosan felidézhető hozzá egy érzés. Emlékszel rá? Azt gondolom, hogy még ha igen régen is volt ez a pillanat, nyilván fel tudod eleveníteni az álmodat:
 
  • az enyém lesz a legexkluzívabb szalon a környéken,
  • hozzám akar majd járni minden fiatal,
  • nálam lesznek a legtrendibb kezelések,
  • orvosi tisztaságú környezet várja nálam a vendégeket,
  • a legújabb készítményekkel nálam találkozhat a vendég legelőször.

Ilyen, vagy ehhez hasonló gondolatok járhattak a fejedben. Tulajdonképpen ez az alapja a pozícionálásnak, ami nem más, mint a termék/szolgáltatás elhelyezése a fogyasztók tudatában, más termékektől megkülönböztetve.
A szalonod pozícionálásával a vendégeid fejében ki kell alakítanod egy képet a vállalkozásodról. És az a legfontosabb, hogy ez tudatos döntés legyen, és ne bízd a véletlenre. A jó stratégia szerint meg kell fogalmazni, hogy miben különbözöl a versenytársaktól, pontosítok: miben vagy jobb a versenytársaidnál. És ezt az egyértelmű és tömör jellemzést meg kell mutatni a vendégeidnek. A lényeg, hogy pontosan meg tudd mondani, mennyiben más és mivel jobb, illetve vonzóbb a te szolgáltatásod!
A pozicionálás lépései

A pozícionálás első lépése: tudd, hogy ki a célpiacod, és ők mire vágynak. Kik azok a vendégek, akiket te szeretnél a legjobban kiszolgálni? Kizárólag hölgyek, vagy férfiak is kereshetnek? Szűkítsd még jobban ezután. Például: teljesítményorientált hölgyek, márkaorientált fiatalok, városi nyugdíjasok… Ezután gondold át, hogy ennek a célcsoportnak milyen problémái vannak, melyekre te jobb megoldást tudsz kínálni, mint mások.

Következő lépés: légy tisztában a konkurenciáddal. Ha ismered őket és a szokásaikat, akkor hozzájuk tudod magad mérni. A versenytársaktól nem kell félni, mert az egészséges piaci verseny része, hogy vannak mások is, akik hasonló szolgáltatást végeznek, mint te, és ez így van jól. Nem egymást legyűrve kell előre jutni, hanem mindenkinek arra érdemes koncentrálnia, amiben a legjobb. El kell helyezned magad a „mátrixban” úgy, hogy látható, megkülönböztethető legyél!

Harmadik lépésként át kell gondolni, hogy te mit tartasz a saját vállalkozásodról, és vajon összhangban van-e azzal, amit a vendégeid gondolnak rólad. Ezt persze kizárólag úgy tudod meg, ha megkérdezed őket. Javaslom, hogy tedd ezt meg! Ne találgass, ne hidd azt, hogy mindenki tudja rólad azt, amit te tartasz magadról.

Végül alkosd meg a saját kívánt pozíciódat. Ha ügyes vagy, akkor a te fejedben kialakított pozíció idővel meg fog egyezni a vendégeid fejében – a szalonodról – kialakított képpel.

Ha nem ugyanazt gondolnák rólad, netán te magad sem gondoltad át még sohasem, hogy hová pozícionálnád magad, akkor adok pár útmutatót a sikerhez.
Versenyelőnyt képezhetünk több oldalról: Kiemelhetjük a szalon előnyeit, az árelőnyöket, a szolgáltatás egyediségét, a te képességeid különlegességét. Annál jobb a pozícionálásod, minél egyértelműbb. Erre két kiváló példa: Volvó = biztonság, Tik-Tak = csak 2 kalória.
 
A szolgáltatás pozicionálása

  • Specializálódni egy bizonyos területre: orvos-kozmetológia, alakformálás, sminktetoválás
  • Komplex szolgáltatások, minden egy helyen: haj-köröm-arcápolás-testápolás szalon
  • A legújabb anti-aging eljárások
     
Pozicionálás árszínvonallal

  • Olcsó, bárki számára elérhető árak
  • Luxusszolgáltatások magas árakon
  • A középréteg megcélzása

Példák a szalonelőnyökre

  • Este 10-ig nyitva tartó szalon
  • Előzetes bejelentkezést nem igénylő szalon
  • Egyszerre csak egy vendég a szalonban
 

A képességeid hangsúlyozása

  • 2in1: arcápolás lélekgyógyítással
  • Plusz szakmai képzettségek: bőrdiagnoszta, bőrgyógyász, profi sminkes
  • táplálkozástudományi tapasztalat
     
Az nem pozicionálás, hogy:
  • jó a termék és a szolgáltatás minősége
  • jók az árak
  • jól képzett szakember vagyok általában

Ezt bármelyik vállalkozás állíthatja. Illetve a vevők fejében ez egy alapvetés. A vendég elvárja azt, hogy képzett legyél és jó minőségű termékkel dolgozz. Tehát nem erről kell beszélni, hanem arról, amiben te jobb vagy, mint a többiek.

Előfordul, hogy most, mire végig olvastad, meg is jött az ötlet, hogy mi az, ami rád annyira jellemző, s ami megkülönböztet mindenki mástól. De az is lehetséges, hogy most kavarognak a gondolatok a fejedben és nem tudod elképzelni, hogy mi a leglényegesebb különbség közötted és a konkurenciád között. Megértelek, a pozícionálás igenis nehéz dolog, de aki egyszer jól megcsinálja, annak sokkal könnyebb az élete, mert onnantól tudja, merre megy szakmailag, a vendégek pedig könnyebben megtalálják, mert ráismernek, hogy őt keresik.
x